Monday, April 29, 2013

dosa yang dipandang remeh oleh kita bakal menjadi dosa besar


DOSA BUANG SAMPAH MERATA-RATA

tak tahu la korang pernah tengok atau buat sendiri buang sampah merata-rata ni kan.. tapi, aku rasa, buang sampah merata-rata dah jadi tabiat atau trend sekarang. ye ke?

masa sekolah rendah aku dulu, aku dengan pelajar lain selalu bawa plastik kecik untuk buang sampah. so, sampah tak dibuang merata-rata.. aku setuju gak cara tu. ye la.. manusia sekarang kan semakin malas, sebab tu teknologi semakin maju~ tapi, malas-malas pun.. jangan la sampai jadi pengotor.

aku paling tension bila nampak orang buang sampah merata-rata tambah-tambah lagi dekat jalan raya. menyampahnya... amboi, ingat jalan tu self-cleaning ke?

tahu x.. membuang sampah tu dosa kecil? DOSA TAHU TAK?

kenapa lak dosa?.. hmm.. meh ceq habaq kat hangpa nah...

macam ni... apabila kita membuang sampah merata-rata, secara sengaja ianya mendatang kemudaratan kepada diri sendiri, masyarakat, haiwan dan bumi. kenapa ya?

ok. kita mula dari awal.. bila kita buang sampah merata, sah-sah la kita menyerahkan tugas membersih dekat mak cik- mak cik cleaning kan?? haa. walaupun tu kerja mereka, tapi.. x salah kita meringankan beban orang lain, ataupun.. jangan buat beban lansung. okay! bukan apa, nanti kalau sampah tak dikutip.. dituduhnyaa makcik cleaner tak buat kerja la, makan gaji buta la, berat tulang la.. haa.. apa kau ingat kerja mak cik kutip sampah je ke????

dah tu, bila sampah tak dikutip, mula la bertakung air merata-rata.. maka, membiak lah jentik-jentik dan aedes. bila dah berlambak nyamuk aedes membiak... hmmm, tahu je la ape jadi kan??

so, tak semena-mena, orang yang tak bersalah menghidap penyakit aedes. secara tak lansung, telah dianiayai oleh mereka yang selaluuuuu buang sampah merata-rata. agak-agak, berdosa tak?

lagipun, korang tak malu ke bila pelancong asing tengok negara kita yang kotor ni? tak teringin ke negara kita dikagumi sebab negara yang bersih dan aman harmoni.. macam Singapore... dan, bila tengok negara kita kotor, automatik kita dianggap tidak bertamadun dan kurangnya moral..

maka, dah boleh lihat sekarang kan?? membuang sampah merata-rata ni lebih banyak keburukan dari kebaikan. lagipun, syaiton kan sukaa perkara-perkara kotor.. hmm.. fikir-fikir lah ye..

ada segelintir orang, x tahu buang sampah ni dosa kecil.. tapi, kalau dah kerap buat dosa kecil.. bukan ke akan jadi dosa besar??

 Dosa kecil yang menjadi besar jika dilakukan terus menerus. Menurut Imam Hasan al-Basri, tidak ada dosa kecil apabila dilakukan dengan terus menerus dan tidak ada dosa besar apabila disertai dengan istighfar.

Allah juga berfirman, maksudnya: "Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui." (Surah Ali Imran: 135)

Mengenai tindakan sesetengah di antara kita yang menganggap remeh dosa, Rasulullah bersabda maksudnya: "Sesungguhnya seorang mukmin dalam melihat dosanya, bagaikan seorang yang berada di puncak gunung, yang selalu khuatir tergelincir jatuh. Adapun orang fasik dalam melihat dosanya, bagaikan seseorang yang dihinggapi lalat di hidungnya, maka dia usir begitu saja." (Hadis Riwayat al-Bukhari & Muslim)


pengajaran:

 kalau ada sampah, simpan sampai rumah atau cari la tong sampah agar... kita tak buang sampah merata-rata. okay? jom jaga bumi kita :) 




No comments:

Post a Comment

Family bonding : MPDM camping, Tasoh Lake Resort

Assalamualaikum dan selamat sejehtera, :) hari ini aku nak bercerita pasal kem MPDM yang baru je habis semalam. nak update blog ni bukan s...